Spierpijn beter bekend als DOMS (delayed onset muscle soreness) is in geen enkel geval een doel om na te streven tijdens je training. Spierpijn is een gevolg en als spierpijn de enige factor voor groei en progressie zou zijn dan zou je simpelweg met een hamer op je spieren kunnen slaan ”et voila”.



Spierpijn ontstaat vaak wanneer er nieuwe vormen van inspanning op het lichaam worden uitgeoefend. Beginners hebben daarom vaak veel meer last. het begint meestal 6-8 uur na inspanning en piekt 48 uur na de inspanning. Hoe lang het kan duren verschilt tussen de persoon & de activiteit/intensiteit van de inspanning.



Er zijn verschillende theorie├źn over spierpijn maar de meest onderbouwde theorie is pijn op basis van de ontstekingsreactie die plaats vind door de microscopische scheurtjes in het bindweefsel van de spieren. Hierbij komt er vocht vrij, worden de zenuw uiteindes gevoeliger worden en is er een verhoogde pijnprikkel door de verstoring van de cel.



Over het algemeen is de excentrische beweging (beweging waarbij je het gewicht laat winnen/ de spier verlengende fase) de boosdoener en niet de concentrische (beweging waar jij wint van het gewicht/de spier verkortende fase). Dit betekent dat jij bij veel spierpijn en als hersteltraining de focus kan liggen op concentrische bewegingen om sneller te herstellen. Denk hierbij aan zwemmen.



Trainen met spierpijn kan prima tenzij je te erg beperkt wordt in je bewegingsvrijheid en dus je oefeningen niet netjes kan uitvoeren. Wanneer je dezelfde spiergroep of oefening vaker in de week traint zal de spierpijn afnemen omdat het lichaam went aan de inspanning.



Het stimuleren van doorbloeding door warme baden, lichte inspanning en diepe massage kan ook helpen om de spierpijn te verlichten. Stretchen daarentegen doet weinig. Het enige dat jij dus hoeft te onthouden is:

– Spierpijn is een gevolg niet een doel dus niet essentieel voor vooruitgang

– Trainen met spierpijn is geen probleem mits je te erg beperkt wordt

– Spierpijn neemt af bij een hogere frequentie

– Rekken heeft geen zin voor het verminderen van spierpijn.